پخش زنده
دانلود اپلیکیشن
English عربي
643
-
الف
+

من حاصل یک دوره سخت بازیگری هستم

"الهام پاوه‌نژاد"در خصوص بازی در مجموعه تلویزیونی «هست و نیست» با شبکه آی‌فیلم به گفت‌وگو نشست.

سال 1373 سریالی از رسانه ملی پخش شد که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد تا جایی که  کمتر کسی پیدا می‌شود که بیننده سریال‌های تلویزیونی باشد و سریال «همسران» را ندیده باشد. این مجموعه اولین همکاری "بیژن بیرنگ" و "مسعود رسام" بود و در زمانی که به گفته بازیگر این سریال، روزگار قصه‌های تلخ برای سریال‌ها بود، داستان زندگی دو زوج  را به شیرین‌ترین و ماندگارترین شیوه روایت کرد. «همسران» اولین تجربه تصویری "الهام پاوه‌نژاد" یا همان "مریم"  این سریال است و حضور وی در سریال‌های متعددی  و صحنه تئاتر، جایگاه وی را در ذهن مخاطبان بیش از پیش تثبت کرده است. پخش سریال «هست و نیست» از شبکه آی‌فیلم بهانه‌ای شد تا با وی به گفتگو بنشنیم.

با توجه به حضور پررنگ شما در صحنه تئاتر و تلویزیون کدام مدیوم حس هنری شما را ارضا می‌کند؟

 به نظر من احساس بازیگری ربطی به مدیوم ندارد. وقتی که ما به عنوان بازیگر کار تئاتر انجام می‌دهیم در لحظه واکنش محاطب را می‌بینیم و حس می­‌کنیم و نتیجه زحمت و تلاش را در لحظه می­‌بینیم ولی در تصویر زمان می­‌برد تا کار تدوین شود و نتیجه کار را ببینیم. تصویر مدیوم وسیعتری هست و کار در اشل بزرگتری دیده می­‌شود  ولی این تمایزات هیچ چیزی از ارزش دیگری کم نمی‌­کند. هر کدام ویژگی خود را دارند.

در صحنه  تئاتر استرس بیشتر است چون جای خطا وجود ندارد. در کار تصویر هم استرس  به نوعی دیگر است چون وقتی ما در نقشی بازی می­کنیم و کار به تدوینگر و مابقی عوامل فنی سپرده می­‌شود و از دست ما خارج است. طبیعتاً هر کدام از این مدیوم‌­ها زحمات و سختی­‌ها و لذت­‌های خودش را دارد و نمی‌­شود یکی را بر دیگری ارحجیت داد.

شما یک نقش ماندگار در ذهن مخاطبان تلویزیون داشتید. نقش مریم در سریال پرمخاطب «همسران»

فکر می‌کنم سریال «همسران» در تاریخ سریال­‌سازی خیلی خاص و به موقع بود. من در سریال­‌های زیادی بازی کردم و برای بعضی از بازی­‌هایم جایزه گرفتم ولی  آن سریال در سال‌­هایی ساخته شد که بیشتر کارها تلخ بود، یک کاری که با زبان ساده­‌تر و شیرین­تر و طنازانه‌­تر به مسائل روز می‌­پرداخت، طبیعتاً ماندگاری بیشتری پیدا کرد. در واقع  این سریال پیشرو یک جریان در سریال‌سازی بود.

اگر نویسنده بودید برای خودتان چه نقشی می‌­نوشتید؟

اگر نویسنده بودم سعی می‌­کردم باری خودن نقشی ننویسم ولی کاراکتری ماندگار خلق کنم.

شاید بهتر باشد سوال را اینطوری مطرح کنم که کدام از جنبه از توانمندی شما در بازیگری هنوز اجازه بروز و ظهور پیدا نکرده؟

صادقانه بگویم برای بروز بسیاری از جنبه های بازیگری که از خودم توقع دارم، هنوز اتفاقی نیفتاده. من حاصل یک دوره سخت بازیگری هستم. زمانی که ما بازیگری را شروع کردیم که بر طبق یک نگاه منتقد دوره چشم­‌آبی‌­ها شد و دوباره بعد از آن دوره گیشه و مسائل تولیدی شد. به همین  دلیل بازیگران نسل من خیلی سخت توانستند جای‌ پای خودشان را محکم کنند و راهشان را برای ماندگاری در این حرفه باز کنند. طبیعتاً من بسیاری از نقش­‌هایی را که دوست دارم هنوز بازی نکردم. من به کاراکترها و موقعیت­‌هایی که می­‌تواند چالش برانگیز باشد علاقه دارم. بازی در یک نقش تاریخی را بسیار دوست دارم به دلیل چالشی که برای یک بازیگر ایجاد می‌­کند.

البته در تئاتر تنوع پیشنهادات بیشتر است. گرچه تئاتر امروز هم وارد جریان گیشه و فروش بیشتر شده. بهرحال من زمانی وارد تئاتر شدم و به عنوان یک بازیگر در این حرفه  ماندگار شدم و حضورم در این عرصه تثبیت شده است و هم تماشاگر خودم را دارم و گیشه خودم و هم به لحاظ حرفه‌­ای جایگاه خود را.

در تئاتر عطش کمتر است چون تنوع پیشهادات به من بیشتر بوده و انتخاب­‌های متنوعی داشتم.  برای من به عنوان یک بازیگر که به دنبال این مسئله هستم که حتی خودم را غافلگیر کنم تئاتر جلونگاه بهتری بوده تا  تصویر. در تصویر زمانی دوره چشم سبزها و آبی‌­ها بوده و بعد هم گیشه و داستان‌های  عاشقانه یک دختر و پسر. من یک زمانی با آقای صدرعاملی شوخی کردم و گفتم  چه زمانی می­‌خواهید به مشکلات زندگی مردان و زنان بالای 35 سال بپردازید. هنوز هم اساس خیلی از فیلمنامه­‌ها متأسفانه همین مسائل عشقی است و کمتر پیش می­‌آید فیلمنامه­‌نویس­‌ها حرف­‌های مهمتری بزنند.

شخصیت تاریخی هست که دوست دارید  نقش آن را بازی کنید؟

به نظر من زنان دوره قاجار خیلی خاص بودند. یا زنان شاعری مثل "پروین اعتصامی" که جریان ساز بودند. ایفای نقش این زنان برای هر بازیگری جذاب است چون تحقیق‌ها برای درک  موقعیت آنها هر بازیگری را به چالش می­‌کشد.

خانم پاوه­‌نژاد چرا درسینما کمرنگ هستید؟ این انتخاب خودتان است؟

نه. انتخاب من نیست. اگر دقت کنید من در تصویر هم خیلی بازیگر فعالی نیستم. قبل از سریال «هست و نیست» حدود چهار سال کار تصویر نداشتم. بعد از آن هم یک نقش کوتاه در هیئت مدیره بر اساس روابط دوستان و کاری برای آقای میری بازی کردم. در سریال مانکن هم بازی کردم که ترجیح می­دهم در مورد حواشی آن حرفی نزنم.

از سریال «هست و نیست» بگید و دلایل بازی در این سریال؟

متن این سریال همزمان با با کار نوشته می‌­شد. بعد از مدت‌ها با داستانی روبرو شدم که  عشق چاشنی آن بود و رسیدن دختر و پسر داستان به همدیگر به اندازه به چالش کشیدن مسائل اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی پررنگ‌ نبود. خیلی قصه جذابی بود و هم‌بازی‌های خوبی در این سریال داشتم با آقای "سهیلی‌زاده" قبلاً هم کار کرده بودم و به من قول داده بودند که این نقش حتماًٌ نقش خوبی خواهد شد و خداروشکر این اتفاق افتاد و  از آنجایی که نقش‌ها و داستان‌ها همزمان با فیلمبرداری نوشته می‌شد و نظرات ما پرسیده می‌شد و در نتیجه گفتگوها و گپ و گفت‌ها نتیجه کار خیلی خوب شد و بینندگان هم آن را دیدند. 

(مصاحبه کننده: سمانه مقدم)

نظر شما
ارسال نظر